top of page
Skribentens bildErik

Rapportkommentar Smart Eye Q1 2024

Introduktion

Smart Eye har under morgonen rapporterat siffror för det första kvartalet. Det är till min stora glädje som bolaget fortsätter att prestera med stark tillväxt inom det viktiga affärsområdet Automotive samtidigt som affärsområdet Behavioral Research fortsätter att utgöra basen i bolagets intäkter. Under det första kvartalet 2024 rapporterar Smart Eye intäkter som är lägre än analytiker och småspararkonsensus om 86 MSEK vs pinpointkonsensus om 92 MSEK. Däremot var kostnadskontrollen god och kvartalet slog nätt och jämnt förväntningarna på dito.


Som bekant står Smart Eye inför ett inflection point. Bolagets intäkter växer nu i hög takt, förlusterna minskar och i år väntas bolaget bli lönsamt. Detta med stöd i den EU-lagstiftning som nu träder i kraft i Q3 2024 och som helt implementeras under 2026. I dagens rapport så tillskriver Smart Eye att en stor anledning bakom den senaste tidens framgångar i framtida affärer är den nya lagstiftningen som snart träder i kraft.

“Advanced Driver Distraction Warning kommer att krävas för nya typgodkännande med början i juli 2024 och från och med juli 2026 kommer alla nya fordonsregistreringar kräva samma teknologi. Givet de långa ledtiderna i utvecklingsprojekt inom fordonsindustrin har de flesta av fordonstillverkarna tagit sina beslut under 2021 samt 2022, för att uppfylla lagkravet när det träder i kraft.”


Och fastän bolaget påstår att de flesta fordonstillverkare redan tagit beslut tycks orderboken växa för varje kvartal. Under Q1 2024 så vann Smart Eye 19 nya design wins inom DMS, 5 st inom CMS och 2 inom AIS, vilket ökade orderbok ytterligare 785 MSEK.



Samtidigt så finns fler affärer attvinna: i kvartalet skrev Smart Eye ett stort kontrakt med en europeisk lastbilstillverkare om 150 MSEK med start 2025. Flera sådana affärer är sannolkt att vänta. Dessutom är Smart Eye nu i kontakt med busstillverkare som även de behöver DMS i EU från och med i år, där affärer kan väntas rampa upp i Q3 då lagförändringarna träder i kraft under juli 2024. Hittills har inga avtal tillkännagivits under Q2, men det kanske kommer senare i kvartalet, vilket är en potentiell trigger.


Finanser jämfört med föregående år

Jämfört med föregående år växer Smart Eye koncernen omsättningen med 34%, där en stigande bruttomarginal till följd av högre andel mjukvaruförsäljning får bruttovinsten att växa +41%. Detta medför att EBITDA-förlusten nästan halveras jämfört med föregående år till EBITDA -23 MSEK och EBIT -65 MSEK. Underliggande EBITDA (exklusive engångsposter) ser bättre ut på -11,4 MSEK. EBIT tyngs av nedskrivningar från förvärvade bolag.


Automotive

Ser man till hur tillväxten är fördelad kommer den stora tillväxten från det skalbara affärsområdet Automotive, som växer +138% y/y i kvartalet, vilket är ännu starkare än föregående kvartal då tillväxten uppgick till +121%. 

Automotive har nu påbörjat den starka omsättningstillväxt som så länge har talats om men som förskjutits av bland annat corona och fördröjningar hos biltillverkare. Enligt tidigare och nuvarande uttalanden förväntas denna tillväxt fortsätta. Detta i takt med att bolagets vunna avtal omsätts i ökad produktion (produktionsstart) av nya bilar men också från ökat konsultarbete med förberedelser inför produktionsstart. I VD-ordet lyfter Smart Eyes VD Martin Krantz att “den viktigaste utvecklingen under det första kvartalet är att våra mjukvarulicensintäkter från fordonssektorn utvecklas som planerat”. Detta är både för att Automotive visar god lönsamhet vid skala, men också för att det är detta som bolaget har utlovat.


Den starka tillväxten i Q1 kommer från att nya marknader nu börjat expandera. För ett år sedan talade bolaget om intäkter framförallt från Sydkorea där EU, USA, Japan och Kina var i startgroparna. I föregående kvartal tillskrevs nästan all tillväxt till framgångar i Sydkorea. Men nu i Q1 lyfts istället begynnande tillväxt i USA samt tillväxt i Japan och Sydkorea som drivare bakom omsättningen. Vad gäller Europa och Kina väntas volymerna tillta inom kort. Det sägs att de flesta av bolagets 322 vunna bilmodeller ännu ej påbörjat produktion, så bolaget kan därför vänta sig högre tillväxt i framtiden i takt med att dessa börjar produceras.


Ser man till intäktsfördelningen inom Automotive så är det faktiskt så att en stor del av intäkterna fortfarande kommer från det konsultarbete som Smart Eye genomför för att implementera deras teknik i kommande bilmodeller. Detta är en reflektion av att en stor del av intäkterna fortfarande ligger kvar i bilar som ännu ej produktionsstartats. Med andra ord kommer intäktsökningen numer från flera geografier, samtidigt som de mjukvarulicensintäkter som kommer vid fullständig produktion, fortfarande ligger i pipeline.


Behavioral Research

Smart Eyes lite mer redovisningsmässigt krångliga affärsområde Behavioral Research gjorde i Q1 ännu ett mediokert kvartal med en årlig (organisk) tillväxt om +6%. Affärsområdet består av tre bolag: Research Instruments, Media Analytics och iMotions, där RI stod för tillväxten i kvartalet medan de övriga två minskade mot föregående år. VD Krantz talar i VD-ordet om att Q2 ser lovande ut för alla tre affärsenheter.

Ser man grafen ser man att denna är något mer varierande än Automotive där samma starka uppåtgående trend inte ses under det senaste året. Omsättningen växer fortsatt men i lägre takt. Jag anser det positivt att de fortsatt växer nu när alla affärsområden konsoldierats från tidigare förvärv och samtidigt som tekniken bidrar till synergier inom Automotive, särskilt vad gäller AIS - ett affärsområde där Smart Eye väntar sig att få samma ledande ställning som inom DMS.


Klarar sig bolaget undan emission fram till lönsamhet?

Det talades tidigare om att bolaget inte skulle behöva några fler emissioner fram till lönsamhet. Såväl bolaget som analytiker trodde detta. Ändå genomförde bolaget en riktad emission på 150 MSEK under Q1, motsvarande cirka 5% av dagens börsvärde. Det sades att bolaget ville ta höjd för eventuella förseningar i lönsamhet, som indikerades skulle kunna nås något senare, kanske mot första kvartalet 2025. I dagens rapport har framtoningen ändrats något. Istället talas om stort intresse från investerare, varför det ansågs förmånligt att göra en emission till endast 4% rabatt istället för att använda sig av lånefinansiering för att nå lönsamhet. Jag tror fortsatt att lönsamheten kanske är förskjuten något enstaka kvartal, men anser inte detta vara särskilt relevant då det beror av externa aktörer. Smart Eyes kostnadskontroll tycks nu nämligen vara god och lönsamheten bör följa på ökad intäkter. Dessa behövs också. De likvida medlena uppgick vid kvartalets utgång till 161 MSEK. Med befintliga avtal om lånefinansiering kan bolaget totalt nyttja 244 MSEK. Kommunikationen kring kassan är under all kritik, i rapporten sägs nämligen i slutet av december när mars åsyftas, och även fel kvartal nämns flertalet gånger. Detta är inget nytt i Smart Eyes rapportering men en stor brist. 


Kassaflödet var dåligt i Q1 och bolaget gjorde åt med rejäla mängder pengar -59 MSEK. Vissa av dessa kostnader var av engångskaraktär, och jag förväntar mig dessutom att kassaflödet stärks med ökade intäkter.


Analyshuset Redeye har en fantastisk graf som visar Smart Eyes kassa i förhållande till deras intäkter samt estimat för framtida sådana och kassaflöde. Grafen är från Q3 förra året men är sannolikt representativ även efter Q1. Redeye väntade sig att bolaget når ett positivt kassaflöde i Q4 2024, vilket rimmar bra med Smart Eyes VD uttalande om andra halvåret i år eller möjligtvis början på 2025. 

Framåt

Kassaflödet under nästa kvartal kan möjligtvis väntas vara ca -45 MSEK, och kassan därefter då uppgå till cirka 116 MSEK. Om intäkterna därefter kan växa så att bolaget uppnår ett lätt positivt kassaflöde i Q1 2024 kan kassan sannolikt komma att krympa till cirka 30 MSEK innan den till slut börjar växa utan kapitaltillskott. Det medför att Smart Eye borde klara sig på befintlig kassa om framtiden ens ser i närheten så ljus ut som den tycks göra just nu för bolaget. Med tanke på att bolaget dessutom upprepat vinner nya avtal verkar det finnas en framtid för bolaget, även längre bort än de närmsta åren.


Ser man till vad denna rapport har medfört så kommer sannolikt Redeye att behöva sänka deras omsättningsestimat, men pga god kostnadskontroll tror jag ändå att deras motiverade värde står sig. Särskilt nu efter den riktade emissionen vilket elminierade rädslan för en ny misskött företrädesemission som senast. Redeye har ett motiverat värde om 148 SEK per aktie i deras basscenario medan Carnegie har 130 SEK. Klart högre än dagens kurs strax norr om 80 kr. Är det fortsatt som så, att bolaget kan komma att göra cirka 400 MSEK i EBIT 2026 och därefter sannolikt även fortsätta växa, framstår dagens värdering om ca EV/EBIT 7 på 2026E mycket låg. Detta kräver dock att bolaget ska gå från förlust till en rörelsemarginal på 30+% på bara några enstaka, vilket förstås alltid är en utmaning.


Summa summarum av Smart Eyes rapport är således att bolaget fortsatt bränner mycket pengar (dock vissa engångskostnader), men att framtiden ser ljus ut och blir ljusare för varje kvartal. Det ser inte ut att behövas en emission - samtidigt ökar bolagets framtida ordrar för framtiden i hög takt, vilket alltså innebär att det nu är ett läge att man kan köpa ett bolag som vänder från ett förlustbringande förhoppningsbolag till ett lönsamt tillväxtbolag. Jag äger fortsatt aktier i Smart Eye. 



Liknande inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page