Leveranskedjorna och fraktproblemen var enorma under 2020-2021. Men det finns god fog för att tro att problemen är långt från över. Här om dagen kom Marineinsight ut med en ny spännande artikel (stark rek att följa om man är intresserad av sjöfarten).
I bild nummer 1 ser vi antal fartyg som väntar på att lastas och bege sig från Shanghai's hamn. På grund av ny spridning av Corona har området gått i lockdown vilket direkt påverkar ledtiderna. Just nu är denna nivå långt över vad vi har sett tidigare, även om denna period vanligtvis innebär en ökning i antal fartyg i hamn. Tar vi oss till bild nummer 2 ser vi en fördelning över vilka typer av fartyg som ligger och väntar på sin tur:
Detta är problematiskt och är inte alls vad den spikande inflationen behöver just nu. Än har vi inte sett någon direkt spik uppåt i fraktpriserna men det känns som om att det är en tidsfråga innan vi ser det. Sen bör vi också ta med oss att ledtiderna ökar och säkerligen kommer detta att bidra till att fler bolag kommer utsättas för komponentbrist vilket i sin tur kan leda till fler vinstvarningar från tillverkande bolag. Jag fortsätter att vara något kritisk till att äga för mycket tillverkande bolag på kortare sikt. Min personliga uppfattning är att ledtiderna, inflationen (ökade input priser) och komponentbristen kommer att bidra till marginalerna pressas rejält! Med det sagt kommer jag fortsätta att äga mina fraktbolag. Hela artikeln från Marineinsights hittar ni här: https://www.marineinsight.com/shipping-news/sharp-surge-in-port-congestion-foreshadows-shanghai-lockdown/?amp
Igår bjöd börserna äntligen på en del nedsida, något jag har velat se nu under veckan. OMXS30 fortsatte att underprestera övriga index. Det finns nog god fog för detta. OMXS30 är tunga i verkstadsbolag som jag tror kommer ha det tufft på grund av ovan nämnda anledningar och sen har vi bankerna som också ser toppish ut. I bilden nedan ser vi tydligt hur OMXS30 (orange) har underpresterat övriga index under de fem senaste handelsdagarna:
https://www.tradingview.com/x/L25UHq5b/ Igår var det extra tydligt då 10% av bolagen stängde igen på -12%. Sinch backade rejält på en sänkt rekommendation, HM backade på en rapport som var en bra bit under förväntningarna och Swedbank backade på sin utdelning men föll mer än vad bolaget delade ut. Den enda anledningen till detta ser jag som om att större spelare passade på att vikta om när det fanns volym.
Tittar vi till USA tappade SP500 sin 4590-4580 nivå som jag anser vara av störst vikt:
https://www.tradingview.com/x/kuq2Fo0M/ Om nivån inte återtas ser jag det fortsatt som troligt att vi kan röra oss till 4480-4490 (den zon som har varit med i morgonbreven). Extra intressant är det om vi tittar mot "short interest" i SP. Alltså korta positioner mot sektorer och index. Det vi ser i bilden är hur de korta positionerna i SP och i enskilda sektorer har gått upp till ett nytt 4 månaders high.
Vad kan vi ta med oss av det? Jo, många är skyddade på nedsidan, många tror antagligen att vi kommer besöka tidigare lows. Vad som också sticker ut är sektorerna som är mest blankade, Energi, Healthcare och Consumer discretionary. Om jag ska ta mina egna teorier om varför dessa 3 sektorer är mest blankade så tror jag att Healthcare och Energi har folk kortat med anledning att dem är 2 av de sektorer som har presterat starkast och att fallhöjden är större. Men att betta mot dessa två är nästan som att betta på att inflationen ska avta. Sektorerna är fantastiskt duktiga prissättare! Consumer Discretionary är svårare att förstå, om vi inte gräver oss in i de underliggande tillgångarna. Vad hittar vi där? Jo, vi hittar sjukt mycket Amazon och Tesla!
Amazon och Tesla är kanske inte där konsumenterna spenderar mest pengar på om tiderna blir knapra. Detsamma gäller Nike, det kanske inte är där man prioriterar att spendera sina pengar. Men det som gör det extra intressant tycker jag är Home Depot och Lowe's som har en stor inriktning mot heminredning och möbler. Sällanköpsvaror har historiskt presterat dåligt i en miljö med högre inflation. Så med det sagt stöttar jag kortningen av XLY med undantag för Amazon som jag tror kommer att klara sig bra med tanke på deras övriga tjänster och framförallt deras molntjänst. Den andra sidan av myntet är att dessa sektorer bör kunna ha en bra "short squeez" om priset vänder om igen. Det betyder att många blir tvungna att stänga sina korta positioner och köpa tillbaka sina aktier vilket i sin tur kan bidra till ett rejält köptryck.
Tittar vi på terminerna inför öppningen indikerar dessa på en blandad öppning:
Idag har vi en del viktig makro att ha koll på:
Den viktigaste punken enligt mig är KPI från Europazonen. Men senare under dagen kommer även USA ut med arbetslöshetssiffror vilket helt klart är intressant.
Det blev några sidospår i dagens morgonbrev. Men jag hoppas att det är uppskattat!
Mycket uppskattat med sidospår :)
Finns det någon statistik på handelsvolymer för sjöfarten per månad eller vecka?
Vad jag förstår har fraktpriserna även pressats upp av att samhället övergick till att konsumera varor istället för tjänster under covid samt att företagen byggt upp lager (som du tidigare skrivit om). Detta har resulterat i att handelsvolymerna varit betydligt högre än innan covid och när kapaciteten inte har hänt med har fraktpriserna pressats upp. Skulle vi få en återgång till att konsumera mer tjänster istället för varor samt en nedgång i ekonomin där företagen står med stora lager och därmed beställer betydligt mindre skulle fraktpriserna kunna falla. Det vore därför spännande att följa de globala fraktvolymerna för ev möjligheter att gå kort…