Fredagsspecial Urban Mining
- Fredrik

- 24 apr.
- 11 min läsning
Uppdaterat: 6 maj
Under de senaste åren har vi haft många olika trender inom AI och jag tycker att vi har varit duktiga på att fånga flera av dessa, även om vi har missat några! Först var det desigjätten Nvidia, sen tillverkarna, TSMC. Sen blev det minneshåsen, Samsung, Sk Hynix och Micron. Just här och nu tror jag personligen att vi befinner oss i en CPU-hås som drivs på av utvecklingen av Agentic AI, där Intel och AMD bör prestera starkt. Därtill har jag också pratat en hel del om att det bör bli en brist på mindre avancerade chip vilket i sin tur bör gynna bolag som UMC och GlobalFoundries. Utöver det har jag säkert skrivit 10-tals inlägg om olika Humanoidarobot-bolag som jag tror kommer prestera bra i framtiden då den nuvarande AI-utvecklingen är en möjliggörare av denna teknik. Jag tror att många av trenderna som nämnts ovan fortfarande har mycket kvar att ge, men som ni vet är jag alltid på jakt efter nästa trend!
Vill du läsa mer?
Prenumerera på fredrikochtobbe.se för att fortsätta läsa det här exklusiva inlägget.




