Idag kommer ett kanske okänt case att presenteras. Det är ett bolag som jag själv har intresserat mig för under den senaste tiden efter att bolaget har dykt upp på flertalet olika screeners som jag har, bland annat på CANSLIM. Majoriteten av CANSLIM bolagen brukar vara värda att spana mer på, speciellt när dem handlas till en billig värdering vilket detta bolag gör. Bolaget arbetar med att analysera kundbeteenden som kan påverka bolagets finansiella ställning. Ska man förenkla det så arbetar bolaget med att hjälpa andra bolag att identifiera beteenden hos kunder, med hjälp av den data bolaget sedan analyserar fram kan kunden (bolaget) göra förändringar för att öka exempelvis sin försäljning. Bolaget jag talar om är NEPA. Ett något okänt bolag på den svenska börsen, men ett bolag som jag tror kan komma att uppmärksammas mer i framtiden eftersom att bolaget under flera år har presterat fint. Nepa hjälper bolag att accelerera tillväxten genom att “pin-pointa” vad som betyder mest för deras kunder. Bolaget har haft en imponerande tillväxt under de senaste åren och är nu verksamma inom 50 länder och har kontor i Stockholm Helsingfors, Oslo, Köpenhamn, London, Mumbai, New Delhi, New York, Miami, Denver, and Cincinnati. Nepa har en hel del stora kunder som vi kan titta mot och går vi igenom historiska PMs hittar vi en hel del intressanta namn. Låt mig nämna några av dem: Varner, GANT, Byggmax, Storytel, Dressman, Plantagen, Ikea, Coop, SATS, TELE 2. Tar vi oss in på hemsidan hittar vi även BBC, SAS, Spotify och Viu. Men här har jag tyvärr inte hittat några PM eller mer information om vad avtalen innebär vet vi inte riktigt. Utan den enda slutsatsen vi kan dra är att dessa kunder använder sig av någon av de 3 kärntjänsterna som bolaget erbjuder. Totalt har Nepa över 300 aktiva kunder. Varav 64% av alla intäkter är återkommande tack vare att tjänsterna är abonemangsdrivna. En så hög andel återkommande intäkter är enormt starkt och lägger en bra grund för bolaget eftersom att det blir enklare att räkna på framtida siffror. På bolagets hemsida kan vi kolla in flera olika “success stories”. Bland annat har dem en med Coop. “The Challenge
Analys Nepa (Fundamental)
Uppdaterat: 28 dec. 2021
Vill du läsa mer?
Prenumerera på fredrikochtobbe.se för att fortsätta läsa det här exklusiva inlägget.