Analys Flexion Mobile (Fundamental)
top of page

Analys Flexion Mobile (Fundamental)

Jag har ägt Flexion Mobile i drygt 1-2 år nu i min Coffee Can och här om dagarna önskade ni en pitch av bolaget. So here goes! Bolaget grundades år 2007 av bröderna Jens och Per Lauritzson. Bolaget har sitt huvudkontor i London och redovisar därav sina siffror i brittiska pund. Bolaget har idag ett hundratal anställda.


Flexion är verksamma inom mobilspelssektorn. Men man ska ha klart för sig att Flexion INTE utvecklar några mobilspel. Dem erbjuder sina kunder en plattform för utveckling, support och lansering av mobilspel. Man kan helt enkelt se på Flexion som ett typ av service bolag till några av dem största spelutvecklarna i världen. Med sitt serviceerbjudande erbjuder dem en heltäckande tjänst för mobilspelsutvecklare att ta sig in i alternativa app-butiker. Lösningen är helt automatiserad och detta är Flexion ensamma om på marknaden.

I bilden nedan får man en enkel överblick över kedjan av utvecklare, butiker, slutkund och vart Flexion befinner sig i kedjan.


Anledningen till att Flexion riktar sig mot Amazon, Samsung, One Store och Huawei är att dessa aktörer står för 50% av smarthphones marknaden. Samtidigt som konkurrensen i dessa mobila "stores" är lägre än vad dem är i Apple Store och Googles Play butiken. Den främsta anledningen till fokuset mot de "mindre appbutikerna" är att de flesta utvecklare utvecklar sin spel enbart till Apple och Googles butik. Därav missar spelutvecklarna dem stora potentiella intäkter i alternativa butiker. Där finns Flexion som en hjälpande hand. Erbjudandet är mer eller mindre "Ge oss koden så får ni deg av oss".

Bolaget har en historik av väldigt kraftig tillväxt. Det är inte heller något som ser ut att ta slut i närtid. Senast i mitten av Juni höjde bolaget sin guidning för den organiska tillväxten från 40-60% till 60-80%. Inräknat förvärv förväntar sig bolaget att kunna växa 90-110% under 2022.



Det första jag gillar att göra, som ni vet är att ta en titt på ledningen. Det jag vill se här är att ledningen har “skin in the game”. Alltså att ledningen äger mycket aktier, detta för att bolag som har en ledning med pengar på bordet tenderar att prestera bättre än bolag där ledningen knappt eller inte alls har pengar på bordet. Först ut är ordförande i styrelsen, Carl Palmstierna som äger 3,455 280 aktier värt 69 MSEK i Flexion Mobile via sitt bolag Palmstierna Invest AB. Carls är näst största ägare i bolaget efter Mobile Sensation.


Som tredje största ägare hittar vi Fredrik Palmstierna som i sin tur äger 2 298 172 stycken aktier.


Vidare har Carl ett rätt gediget CV när det kommer till management “Member of the board of directors of Chinsay AB, Nenda AB; CCP Investment AB , Drycks AB, Yaytrade AB, Mentor International AB, OrganoWood AB, S.P. BECPEL Stockholm AB, Viametrics AB, Zimpler AB, Sunpocket AB and B8 Sverige AB.


Previous experience: Chairman of the board of directors and member of the board of directors of Panopticon Software, AB WeMind AB, myFC Holding AB (publ), ReformTech Heating Holding AB, Valbay AB, Valbay International AB.

Member of the board of directors of Ankar Sweden AB, Magine Holding AB, Bluefish Pharmaceuticals AB (publ), Byredo AB, Natural Fragrance of Sweden AB, Now Interact Nordic AB, Oculusai Incentive AB, Peepoople AB, Reforce International AB, Svenska allt för föräldrar AB, Universum Group AB and Valbay Förvaltning AB.” Grundarna och bröderna Jens (CEO) och Per (COO) Lauritzson är dem enskilt största ägarna i bolaget och äger 22% av aktierna i Flexion Mobile via sitt egna bolag Mobile Sensation. Mobile Sensation äger dem 50/50 av. Vilket totalt betyder att bröderna har 10 997 181 stycken aktier till ett värde av 221 MSEK i bolaget. Det jag gillar är främst att grundarna är kvar och har ledande roller i bolaget samt att dem har mycket stek på bordet.


Andreas Mac Mahon (CPO) äger 73 750 aktier och 361 000 optioner i bolaget.

Niklas Köresaar (CFO) äger 48 000 aktier och 437 000 optioner i bolaget.


I styrelsen hittar vi även Mikael Pawlo som äger 112 000 aktier i bolaget

Näst ut är Claes Kalborg (tidigare styrelsemedlem) som äger 104 650 st aktier i Flexion Mobile. Tillsammans äger styrelsen och ledningen cirka 17 miljoner aktier av totalt 53 miljoner aktier.


Jag gillar att se ett starkt insiderägande. Det är något som höjer min conviction! Vill du läsa mer om ledningen och styrelsen kan du göra det via denna länk: https://flexionmobile.com/investor-relations/directors-executive-management/ Summeringsvis kan vi säga att vi har ett bolag med ett enormt stort insiderägande med tanke på att det finns cirkus 50 miljoner tillgängliga aktier. Det är som sagt något vi vill se, att insiders äger mycket. För hur skulle det se ut om inte ens ledningen äger aktier i sitt egna bolag?


Ett bolag där grundarna är kvar i bolaget och fortfarande äger mycket aktier tenderar att prestera bättre resultat och dessutom ge mer avkastning till sin aktieägare över tid. Dessa boxar checkar Flexions ledning av med bravur ✅ Vad gör Flexion? Som nämnt ovan kan man se Flexion som ett service bolag. För att beskriva det "stupid simple". Flexion har utvecklat ett serviceerbjudande till spelutvecklarna. Flexion går till utvecklarna och säger "Ge oss spelet som ni har utvecklat för Google Play och App Store och så gör vi alla service steps och optimeringar för att kunna lägga upp erat spel på de andra butikerna. Sedan skickar vi tillbaka pengar till er från de butiker ni inte redan säljer på." Erbjudandet i korthet är "Ge oss koden så skickar vi sedan tillbaka pengar till er." I bilden nedan ser ni en bild över hur kretsloppet ser ut.



Flexions plattform gör detta automatiskt. Just nu är Flexion dem enda i världen med denna typ av plattform och dem är även ensamma om att erbjuda denna typ av tjänst till utvecklare.

Bolaget har som nämnt en marknadsledande position och är för tillfället ensamma om denna typ av tjänst. Flexion själva anser att dem har en stark position tack vare följande anledningar "First mover", "Leading games portfolio", "high barriers of entry" och "Technical access to world leading games". Flexion har onekligen en stark position i sin Nisch. Frågan är bara hur länge dem får vara ensamma?



Vi vet att flera andra bolag har försökt med liknande tjänster. Senast var det Unity som gav sig på en liknande tjänst. Men dem fick aldrig fart på verksamheten och nu var det länge sedan vi fick någon typ av uppdatering. Det mesta tyder på att planerna har lagts på is.


Vår käre Erik som har koll på det mesta påpekade dock att Amerikanska $APPS, Digital Turbine, hintade lite i sin senaste rapport om att dem kan komma att utveckla en snarlik tjänst.

Som nämnt ovan har Flexion dock redan en stark position och det lär nog ta tid innan en konkurrent kan erbjuda samma tjänst. I alla fall om man ska tro på vad ledningen säger.


Nu när Flexion blivit ett större och mer moget bolag har det öppnat dörren för förvärv. Senast förvärvades Liteup. Ett bolag med automatiserad influencer marketing. Flexion ser stor användning för detta inom sin egna nisch. Allt vanligare har det blivit i spelbranschen att använda sig av Influencers för att driva trafik till sina mobilspel. Jag tycker det är ett riktigt intressant förvärv. Ni som kollar mycket på Youtube har säkert sett att exempelvis profiler som MrBeast ofta gör reklam för mobilspel. Detta tror jag är framtiden för marknadsföring av detnna typ av spel.


För att komplettera förvärvet av Liteup förvärvade Flexion Audiencly GmBH som är en "agent" mot influencer marketing. Dem har nära samarbeten med flera stora influencers och spelutvecklare. Vilket passar som handen i handsken för Flexion. Dessa två förvärv kommer att bli väldigt spännande att följa.



Både Liteup och Audiencly har visat upp fantastiskt stark tillväxt. Redan inom 1 månad såg man att de två nya förvärven började "cross sell" mellan sig vilket tyder på att synergierna fungerar. Flexion själva räknar med ännu starkare synergier längre fram. Det intressanta med dessa två förvärv är att dem också har mycket högre marginaler än vad Flexion själva har.


Spelportföljen ser ut så här just nu. Flexion har omkring 23 spel i portföljen. De blåa markeringarna är de stora spelen, "Top Tier". För att räknas som ett "top tier spel" har Flexion satt bedömningen att spelet ska omsätta minst 1,5 miljon dollar i månaden via Google play. Dem gröna "Mid tier" ska omsätta minst 500.000 dollar i månaden via Google Play. Flexion själva, på de plattformar dom är verksamma på, så tjänar dem i snitt 10% av vad dem tjänar på Google Play.


Flexions spelportfölj tjänar just nu 100 MUSD via Google Play per månad efter de senaste tillskotten till spelportföljen.


Top Tier är viktigast för den framtida tillväxten i Flexion. +80% av intäkterna kommer från Top Tier spelen. Nedan ser ni utvecklingen över hur mycket ett Top tier spel i snitt drar in per månad. Utvecklingen har minst sagt varit trevlig.



Planen för tillväxt framåt är klar enligt ledningen.

  1. Öka intjäningen hos Top Tier.

  2. Få in fler spel till portföljen.

  3. Driva in fler användare till spelen via sina nya förvärv.

  4. Lägga till nya serviceområden till spelutvecklarna som dem har nära kontakt med, som bland annat influencermarketing.

  5. Fler förvärv.


Idag den 23:e Augusti presenterade Flexion sin rapport. Det var en riktig banger! Omsättningen slog bolagets egna guidance med råge och landade in på 126,9% YoY. Bruttoresultatet landade in på +222% mot föregående år.


Jag rekommenderar alla som är intresserade av Flexion att läsa deras fullständiga rapport för att få en bättre bild över siffrorna: https://mb.cision.com/Main/16976/3617885/1617550.pdf


Just nu har vi ABG Sundal och Redeye som bevakar Flexion. ABG som har sina analyser öppna för alla har följande estimat. Dock är dem inte uppdaterade efter dagens rapport. Så dem kan nog komma att behöva skruva upp sina egna estimat. ABG har "fair value" för Flexion i en bred range om 25-43 SEK per aktie vilket man kan jämföra med dagens kurs på 20.6 SEK. ABG ser följande estimat:

Den fullständiga analysen hittar du här: https://cr.abgsc.com/contentassets/be1d615ad3cb4efa93e1307f99ecc9ef/pdf/more-steam-ahead.pdf Även här tycker jag att man ska läsa igenom hela analysen om man är intresserad av bolaget.


Sist men inte minst tycker jag att man ska ta och titta på denna presentation av Flexion där man får en bra överblickbild av bolget: https://www.youtube.com/watch?v=hMERKGOm1z8&ab_channel=Aktiespararna


Flexion har som sagt visat upp en stark tillväxt i många år. Vinst och omsättningstillväxten ser ni nedan.


Det bolaget dras med något är marginalerna som uppenbart blir rätt låga med denna typ av tjänst. Men bruttomarginalen har dem lyckats växa stabilt under de senaste 4 åren och det är något ledningen tror att dem kan fortsätta med. Framförallt ska tillväxten i marginalerna komma från att få in fler top tier spel i portföljen. Men den kommer även att växa via förvärv. Där de två senaste förvärven har mycket högre marginaler än vad Flexions kärnverksamhet har.




Tekniskt har Flexion handlat starkt under året och har nyligen brutit upp ur sin konsolidering som den handlats i under 1 års tid. Aktien är +33% i år vilket är ett tydligt styrkebesked. Aktien har sedan sin notering byggt högre toppar och högre bottnar. Med denna rapport i ryggen tror jag att aktien inom en snar framtid kan utmana tidigare ATH.


Det här bör mer ses som en presentation av bolaget och ingenting annat. Är man mer intresserad av att handla aktier i bolaget så rekommenderar jag att titta på Youtube-videon jag länkade och mata sig igenom deras senaste rapporter för att få en bättre bild av caset. Jag tycker att Flexion är ett riktigt intressant bolag och äger sedan tidigare aktier i min Coffee Can. En spännande tjänst som bolaget nu har fått bra momentum med. Den största risken jag ser är att någon konkurrent kan leta sig in på marknaden. Bolaget har redan nu tighta marginaler och skulle en till spelare erbjuda en liknande tjänst kommer marginalerna antagligen att bli ännu tunnare.



Liknande inlägg

Visa alla
bottom of page