Thule & Dometic är två svenska bolag verksamma inom fritid- och friluftslivsbranschen. Företagen har sina rötter i 40- respektive 60-talet och har ett relativt snarlikt marknadsvärde runt 20 miljarder kr var, efter att båda har halverats på börsen i år. Både Thule och Dometic har ett väldigt stort fokus på det s.k. “mobile living” segmentet, då försäljning av takboxar, cykelhållare och produkter till husvagnar är de största segmenten för Thule, medan Dometic kännetecknas av kylboxar, kyl- och värmesystem för husvagnar, “tält” för bilar (för att efterlikna en husvagn), styrsystem för båtar och allmän kringutrustning för utomhusliv. Thule har som mål att spendera hela 5% av omsättningen på innovation av nya produkter, och jobbar nu med att ta fram bilbarnstolar, medan Dometic har något mer konservativa 2-3% som mål, och genomgår nu också ett kostnadsbesparingsprogram som förväntas vara färdigt i mitten av 2023.
Är Thule, Dometic och H&M bra långsiktiga positioner? (Fundamental)
Vill du läsa mer?
Prenumerera på fredrikochtobbe.se för att fortsätta läsa det här exklusiva inlägget.